Podľa mojej skúsenosti, slovenský trh evidentne smeruje k čoraz väčšiemu dopytu po kvalitnom finančnom sprostredkovaní. V tomto článku Vám rád priblížim ako má vyzerať profesionálne finančné sprostredkovanie v 21. storočí a ako spoznáte spoľahlivého finančného poradcu. Je dokázané, že sa všetci rozhodujeme cez emócie, na ktoré si nájdeme „logické“ argumenty. Z dobrého finančníka máte skrátka mať v prvom rade dobrý pocit, vnútorne vedieť, že na Vás nechce len zarobiť, necítite napätie, nátlak ani neistotu. Toto vnímame podvedome. Ak chcete vedieť ako to všetko zachytiť na vedomej úrovni, tu je pár bodov ako:
Ako spoznáme dobrého finančníka?
Je konzultantom, nie predajcom. Dobrý finančník sa Vás prioritne pýta otázky, zisťuje čo potrebujete, čo je pre Vás dôležité. Najprv s Vami vyrieši problém, ktorý je pre Vás najakútnejší (napríklad hypotéku na nové bývanie) a nepodmieňuje Vašu vzájomnú spoluprácu tým, že chce okamžite prebrať starostlivosť o všetky Vaše finančné zmluvy.
Je odborník – vie vám zodpovedať akúkoľvek otázku ohľadom financií a svoje tvrdenia vie dokladovať relevantným zdrojom (ekonomickými časopismi ako Trend, Forbes, prípadne údajmi od Národnej banky Slovenska). Správa sa profesionálne, aj ľudsky. Zaujíma sa o Vás ako o človeka, jeho záujem je uveriteľný. Chce s Vami dlhodobo spolupracovať, pretože ho financie prirodzene bavia. Nie je to pre neho „kšeftík“ a spôsob ako rýchlo zarobiť. Pošle aspoň raz za kvartál newesletter, je Vám k dispozícií aj po podpise zmluvy.
Nepýta si odporúčania. Je samozrejme v poriadku, ak spokojný klient poradcu odporučí rodine či známym. Ale pýtať si priamo telefónne čísla môže byť skôr signálom, že obchodník nie je dostatočne dobrý, aby za ním „biznis chodil sám“.
Nepredáva produkty ale rieši komplexne celý money management. Nesústredí sa teda na produkty, na ktorých najviac zarobí on. Skvelým znakom, že poradca má záujem Vám skutočne pomôcť je napr. kontrola toho, ako máte nastavený druhý a tretí pilier či finančnú rezervu, hoci tieto činnosti zvyčajne robí za minimálnu províziu alebo zadarmo. Komplexnosť znamená, že sa finančník vyzná v poistení, hypotékach aj investovaní a nepredáva Vám len jeden produkt ako všeliek na vašu finančnú situáciu. Stretol som sa aj s prístupom predaja tzv. „finančného plánu“, ktorý zdanlivo vyzerá ako vyriešenie komplexného money managementu. Poradca sa klienta pýta otázky niekoľko desiatok minút a vo finále odporučí 2-3 produkty. Problém je, že tieto 2-3 produkty predáva každému klientovi hoci to nazve „finančný plán“. Ako zákazník môže zistiť, že predáva tie isté produkty? Ak nepoznáte iného klienta tejto spoločnosti, tak asi ťažko. Odporúčam Vám, aby ste si pýtali návrhy z aspoň 2-3 poisťovní, 2-3 investičných spoločností a v prípade hypotéky vždy aspoň zo všetkých najväčších bánk (Slovenská sporiteľňa, VUB, Tatrabanka, ČSOB). Neakceptujte prvú ponuku finančného sprostredkovateľa pokiaľ s Vami neporovnal viaceré možnosti.
Dobrý finančník otvorene a zrozumiteľne komunikuje všetky poplatky a riziká. Je férový ku klientovi. Rozhodne nepredáva investičné životné poistenie, ktoré je pre klienta mimoriadne nevýhodné – o skrytých nákladoch tohto produktu, viac tu. Nepoužíva pojmy typu daňový štít, oslobodenie od platenia alebo platobná disciplína ako argumenty, ktorým aj tak klient pravdepodobne nerozumie. Pridanou hodnotou je, že Vám ukáže svoje vlastné portfólio produktov, ktoré si nastavil pre seba alebo svojich blízkych.
Zastupuje spoločnosť, ktorá spolupracuje s viacerými inštitúciami. Hľadať komplexné finančné služby na pobočke jednej banky sa našťastie pomaly aj na Slovensku stáva minulosťou. O tom, čo môžete získať, ak sa nebudete spoliehať vo finančných otázkach len na pobočku banky viac tu. Komplexná finančná služba však stále nie je štandardom ani v najväčších sprostredkovateľských spoločnostiach. Tretia najväčšia sprostredkovateľská spoločnosť napríklad nespolupracuje (7/2018) až so 4 bankami na trhu (Tatrabanka, ČSOB, Poštová banka, OTP banka) a napriek tomu sa prezentuje, že Vám pripraví finančný plán na mieru. Pýtajte sa Vášho sprostredkovateľa prečo vybral práve túto banku/investičnú spoločnosť alebo poisťovňu alebo či existuje banka/investičná spoločnosť/poisťovňa s ktorou nespolupracuje a prečo.
Proklientský zámer poradcu zbadáte napríklad aj v tom, že Vám venuje toľko času koľko potrebujete, pomôže Vám s rozhodnutím, no nerozhoduje za Vás. Akonáhle je sprostredkovanie len suchý zber údajov a akási finančná analýza, z ktorej pre každého klienta vypadne rovnaký „najlepší produkt“, nemôže byť takáto služba nezávislá. Od dobrého poradcu očakávajte aj to, že Vám produkty nielen odporučí ale že Vám ich vysvetlí tak, že im vždy aspoň v základe rozumiete. Akonáhle neviete aké poplatky v produktoch platíte, pýtajte sa.
Dôležitý bod na záver, kvalitný finančný poradca neohovára konkurenciu. Známkou jeho profesionality je, že uzná kvality konkurencie a je ochotný sa učiť. Takmer každý je presvedčený, že pracuje pre najlepšiu firmu. Existuje však univerzálne najlepšia firma? Verím tomu, že je to o hodnotách, na ktorých je firma postavená. A ak je jej cieľom transparentnosť či záujem ukázať ako má vyzerať profesionálne finančné sprostredkovanie 21.storočia a poradca sa s takýmto zameraním firmy stotožňuje, výsledkom je dobrý finančný poradca, pre klienta veľká časová a finančná úspora a predovšetkým získanie istoty že jeho financie sú manažované dobre.
autor: Oliver Korbaš