Ak ste sa rozhodli upratať si vo svojich financiách, začať investovať, sporiť, alebo požiadať o úver je viac ako pravdepodobné, že narazíte na situácie, v ktorých budete potrebovať odbornú radu. Vo všeobecnosti neodporúčame riešiť otázky financií na vlastnú päsť, ak chcete mať svoje finančné portfólio nastavené správne je dôležité obrátiť sa na kvalitného finančného sprostredkovateľa. Ako si však vybrať toho správneho a vyťažiť z takejto spolupráce maximum?
1. Dôsledný výber
Za kvalitného poradcu väčšinou hovorí jeho dobre odvedená práca. Odporúčame prácu s takým sprostredkovateľom, s ktorým majú dobré skúsenosti vaši známi, alebo si kvalitu jeho služieb overte prostredníctvom recenzií. Dobrým znakom býva tiež to, že sprostredkovateľ s klientom nerieši len jednorázový úkon, ako napr. vybavenie hypotéky, ale ponúkne mu aj iné služby. Finančné produkty spolu súvisia a fungujú komplexne, dobrého finančného poradcu teda spoznáte aj podľa toho, že vám podrobne vysvetlí ako sa jednotlivé produkty vzájomne dopĺňajú a ako ich mať nastavené čo najlepšie. V prípade hypotéky by vám mal poradca určite ponúknuť poistenie nehnuteľnosti, oboznámiť vás s možnosťami ako vďaka investovaniu splatiť hypotéku napríklad o 10 rokov skôr a vždy vás informovať o možnosti výhodného refinancovania. Spolupráca s poradcom je tým pádom dlhodobá záležitosť.
2. Informujte a buďte informovaný
Ak už svojho poradcu máte, vždy ho včas informujte o každej výraznejšej zmene vo svojich príjmoch (či už smerom nahor, alebo nadol) a tiež zmenách v osobnom živote (prírastok do rodiny, práceneschopnosť, zámer kupovať nehnuteľnosť.) Na základe vašej aktuálnej finančnej situácie poradca navrhne možné zmeny v nastaveniach vašich finančných produktov, ktoré vám môžu pomôcť ľahšie zvládnuť aktuálnu životnú situáciu, alebo sporením čiastky zo zvýšeného príjmu peniaze zhodnotiť.
Poradcu tiež informujte o ponukách, ktoré sú na vás smerované zo strany iných sprostredkovateľov, alebo bánk. Každý poradca ráta s tým, že na jeho klienta budú cieliť rôzne konkurenčné ponuky, je pripravený pomôcť mu zorientovať sa v nich a vedieť filtrovať zdanlivo lákavé marketingovo nafúknuté ponuky. Často ale prichádzame do situácií, kedy na klientov marketing bánk zafungoval a vďaka tomu podpísali bez vedomia poradcu nevýhodné zmluvy napríklad na refinancovanie úveru. Svojho poradcu informujú až po zistení, že je toto refinancovanie nevýhodné, no kvôli viazanosti v banke môže byť na nápravu chýb neskoro. Ak by klient o tejto ponuke informoval poradcu, bol by oboznámený so všetkými kladmi aj zápormi a pravdepodobne na túto ponuku nekývol.
Za relevantné informácie od svojho poradcu považujte aj tie, ktoré na vás poradca smeruje v newslettroch, príspevkoch na sociálnych sieťach či webe, často v nich nájdete mnohé novinky zo sveta financií, ktoré sa vás môžu týkať.
3. Rešpekt a dôvera
Ak chcete zo spolupráce s finančným poradcom vyťažiť maximum je dôležité dbať aj na dobré vzájomné vzťahy a rešpektovať poradcovu odbornosť. Sprostredkovateľ príprave jednotlivých ponúk a zmlúv presne podľa požiadaviek a finančných možností klienta venuje nadštandardný čas a finančný plán robí presne na mieru. V praxi sa ale stretávame s prípadmi kedy klient nekladie dostatočný dôraz na poradcove odporúčania a rozhodne sa robiť rozhodnutia podľa vlastného uváženia, častokrát ide o presný opak toho, čo poradca odporúča. Zmeniť stanovisko a robiť rozhodnutia o vlastných financiách je samozrejme v poriadku a klient na to má plné právo. Treba ale brať do úvahy fakt, že poradca sa pri svojej práci riadi skúsenosťami z praxe, vie čo funguje a pozná reálne prípady s ktorými sa stretol on, alebo kolegovia. Nie všetky rozhodnutia sú populárne a jednoduché, pre mnohých klientov môže byť napríklad náročné po minutí všetkých úspor na dofinancovanie hypotéky dať na rady sprostredkovateľa a platiť navyše každý mesiac za životné poistenie. Treba si však uvedomiť, že poradca pri zostavovaní finančného plánu zohľadňuje rôzne riziká, ako napríklad, v tomto prípade, riziko neočakávaného zdravotného problému (napr. autonehoda, nečakaná diagnóza vážneho ochorenia atď.), ktorá by bez poistenia mohla klientovi bez úspor zapríčiniť nemalé finančné ťažkosti.
Poradca tiež môže prehodnotiť, či bude s výhodnými ponukami proaktívne oslovovať klienta, ktorý pochybuje o jeho dobre mienených radách, alebo tento čas venuje klientom, ktorí majú seriózny záujem pracovať na naplnení svojich finančných cieľov.
Rady ohľadom vašich financií môžeme prirovnať k radám od lekára. Ak máte zdravotný problém s ktorým navštívite lekára dá sa predpokladať, že ak chcete problém vyriešiť budete sa riadiť tým, čo vám naordinoval a dobrý výsledok nemôžete očakávať ak robíte presný opak.
autor: Oliver Korbaš